Analysemodel:
Motiv:
Dens motiv er kærlighed, og det der sætter handlingen i gang, er at dankongen hører malkepigen synge.
Referat:
Det handler om en malkepige, som sidder og synger. Det hører dankongen, og vil med det samme vide, hvem det er der spiller på hans harpe, men så siger den liden smådreng, at der er ingen der spiller på hans harpe, men malkepigen som synger så smukt. Dankongen vil have malkepigen hen til sig, og den liden smådreng henter hende. Først vil hun ikke derhen, men kommer det. DAnkonge beder hende om at synge en elskovsvise, men det siger hun, at hun aldrig har lært, men vil i stedet synge den bedste sang hun kan. Dankongen kan lide sangen rigtig meget. Dankongen tager hende til hustru, og hun får guldkrone og dronningens navn. Nu lever malkepigen et godt, og dejligt liv.
Beskrivelse af hovedpersoner og biperson:
Malkepigen: Fattig, gamle klæder og så er hun romantisk.
Dankongen: Fint tøj, rig og så er han også romantisk.
Liden smådreng: Tjener for kongen.
Konflikten:
Konflikten er at få malkepigen op til kongen, så kongen kan få sangen at høre, og konflikten bliver så løst, fordi malkepigen kommer op til kongen, og synger for ham.
Kontekst/perspektivering:
Man kan sammenligne med kronprins Frederik og kronprinsesse Mary. Mary kommer fra Australien. Kronprinsen var i Australien og se OL. Her mødtes Frederik og Mary i en restaurant.
Man kan sammenligne med kronprins Frederik og kronprinsesse Mary. Mary kommer fra Australien. Kronprinsen var i Australien og se OL. Her mødtes Frederik og Mary i en restaurant.
6 comments:
Vewry weel indeed...
Love the pics. dears...!
Mangler selve folkevisen.
Tegning rigtig flot. Savner folkevise, ellers meget flot lavet.
Fin analyse. Mangler folkevisen. Ellers rigtig godt (:
rigtig fint. den bedste. mangler bare folkevisen ..
Stolten Frede red sig under ø,
så bold og brav en knøs,
stat op du væne mø;
du skal være min tøs.
Og dansen går så vidt til Danevang, det sang de om dengang...
Flot perspektivering, som dog godt kunne uddybes
Post a Comment